Wednesday, March 18, 2009

MEMBANTU SESAMA MANUSIA

Membantu samalah dengan menolong. Bila kita membantu seseorang bermakna kita menolongnya. Setiap bantuan atau pertolongan yamg diberikan pasti dapat meringankan beban yang ditanggung pihak yang dibantu. Kalau tidak meringankan, bukan bantuanlah namanya. Bukan pertolonganlah namanya.

Bagaimanapun kita jangan berharap orang yang kita bantu itu akan membantu kita pula. Mungkin dia tidak akan dapat menolong kita seperti kita menolongnya. Boleh jadi dia tidak akan membantu kita langsung. Tetapi kita tidak harus kecewa kerana ada orang lain pula akan membantu kita. Sebaliknya orang yang kita bantu tadi akan memberi bantuan kepada orang lain.

Pernahkah kita tiba-tiba ada orang membantu kita semasa kita dalam kesusahan? Tentu ada. Pernah satu hari kita terlibat dalam kemalangan kenderaan, dan tiba-tiba ada ramai yang datang menolong. Ada yang menolong menguruskan kenderaan kita. Ada yang menguruskan ahli keluarga kita yang ada di situ dan macam-macam pertolongan lagi. Dari mana datangnya orang-orang ini?

Orang-orang ini adalah utusan dari Yang maha Kuasa hasil dari pertolongan-pertolongan orang lain kepada mereka. Dahulu mereka pernah dibantu oleh sesiapa dan sekarang tiba masa mereka membantu orang lain pula. Kebetulan kita yang terkena musibah, jadi mereka tolong kita. Yang pasti orang yang kita pernah tolong akan menolong orang lain pula.

Yang penting kita jangan marah kalau orang yang kita tolong tidak menolong kita. Biarkan. Ada orang lain menolong kita. Dia akan menolong orang lain pula. Begitulah putarannya.

No comments: