Friday, March 13, 2009

MASA DEPAN YANG KELABU

Kadang-kadang bila tidak ada sesuatu hendak dibuat, tidak ada satu kerja hendak dilakukan, terfikir tentang masa depan. Bukan masa depanku. Masa depanku tidak penting lagi. Usia sudah lanjut, umur sudah tua, buat apa hendak dirisaukan tentang masa depanku.

Fikirkan masa depan anak-anak masa kini. Fikirkan apa akan terjadi kepada mereka dalam sedekad lagi. Ataupun dalam masa terdekat, 5 tahun lagi. Apa akan terjadi kepada mereka? Apa akan terjadi kepada golongan remaja khasnya remaja Melayu dalam sedikit masa lagi.

Stastik menunjukkan remaja bermasalah majoritinya Melayu. Remaja yang terlibat dengan dadah, majoritinya Melayu. Remaja yang terlibat dengan kes curi motosikal, majoritinya Melayu. Remaja yang melahirkan anak luar nikah, majoritinya Melayu. Remaja yang ponteng sekolah, majoritinya Melayu.

Asal keluar berita di dada akhbar atau di media elektronik tentang kes rogol, yang terlibat juga adalah Melayu. Yang suka melepak di pasaraya-pasaraya, Melayu belaka. Yang merempit siang dan malam, Melayu juga. Apa akan jadi dengan masa depan Melayu?

Hanya Tuhan yang tahu.

Dan Melayu punya masa depan yang kelabu!

No comments: