Tuesday, March 17, 2009

KENANGAN MENJADI SEJARAH

Sesuatu peristiwa dan musibah yang menimpa diri adalah takdir belaka. Setiap kejadian yang menghantui kita adalah datangnya dari Tuhan Seru Sekelian Alam. Jangan risau dan jangan bimbang kerana setiap yang berlaku itu ada hikmahnya.

Musibah dan petaka yang menimpa diri kita akan menjadi satu kenangan. Kenangan samada pahit atau manis bergantung pada penerimaan kita sendiri. Kenangan yang melanda fikiran kita membuat kita kadang-kadang tidak menentu duduk kita. Kadang-kadang bercelaru fikiran kita. Kadang-kadang buntu otak kita. Namun setiap kenangan akan abadi dalam diri dan akan hidup kembnali dalam jiwa setiap kali sesuatu peristiwa berulang.

Tidak boleh dinafikan bahawa kenangan pahit akan meruntun jiwa ke arah rasa sedih yang tidak terhingga. Jiwa merana kerana tidak tertahan mengingati setiap kalimah atau tingkah yang dilakukan. Kenangan manis pula diiringi dengan senyuman dan kadang-kadang gelak ketawa yang tidak terkira.

Lama-kelamaan, kenangan akan menjadi sejarah apabila telah melalui beberapa era kejadian. Sesudah melalu beberapa jarak waktu,semua kenangan dikumpulkan dalam satu kotak sejarah yang hanya orang-orang terkemudian akan mengkaji dan menganalisa.

Apa kita perlu bimbangkan lagi tentang perkara yang menjadi lumrah ini. Ingatlah, semua kejadian akan menjadi kenangan. Dan kenangan pula lama kelamaan akan menjadi sejarah. Dan sejarah akan dibaca oleh orang-orang kemudian nanti.

No comments: