Saturday, February 7, 2009

POLITIK TIDAK TAHU MALU!

Berapa ramaikah rakyat Perak yang marahkan Sultan mereka? Semua rakyat Perakkah? Ini soalan yang perlu dijawab. Kita sebagai orang luar hanya boleh melihat dan memberi pendapat. Dan pendapat diberi sepatutnya dengan rasional, bukan mengikut emosi semata-mata.

Yang kita orang luar Perak sibuk-sibuk ikut sama berdemonstrasi, apa halnya? Bukan ada kena mengena dengan kita. Jagalah negeri kita, kawasan kita. Lagipun apa saja yang dibuat orang lain, mesti akan tidak kena kepada Pakatan Rakyat, khasnya PKR. Ayat biasa yang keramat sangat adalah,”Itu semua konspirasi”.

Inilah yang dikatakan politik tak tahu malu.

Pakatan Rakyat tak tahu malu, masih lagi mengadakan mesyuarat EXCO walaupun kerajaan sudah tidak sah. Rancanglah apapun, siapa yang hendak laksanakan? Jabatan Kerajaan yang mana yang akan akur dengan perancangan PKR pun kita tidak tahu kerana semuanya di bawah arahan Setiausaha Kerajaan Negeri. Dan SUK pula mesti mendapat perintah dan restu Sultan.

Anwar dan Haji Hadi lagilah tak malu, membiarkan Karpal Singh menghina Raja Melayu sesuka hatinya. Langkah Karpal hEndak menyaman Sultan Perak dilihat sebagai satu perbuatan Kurang Ajar. Dan Haji Hadi, Haji Nasarudin Md Isa, Anwar Ibrahim dan Mohamad Nizar boleh biar begitu sahaja. Membisu seribu bahasa.

Najib juga dilihat sebagai tidak tahu malu juga. Kenapa terburu-buru mengambil alih kerajaan Perak tanpa menunggu sidang Dewan Undangan Negeri? Kalau dalam sidang dilihat lebih dihormati kerana Mohamad Nizar turun takhta hasil Undi Tidak Percaya. Ini tidak, merampas kerajaan secara kurang ajar. Patutlah menimbulkan kemarahan berbagai pihak.

Yang lagi malu adalah kita orang-orang Melayu. Kita sama kita bercakaran, yang untung siapa? Masa sidang akhbar itu nampak Lim Kit Siang sahaja yang ada. Wakil Hindraf entah di mana. Tak ada seorang pun tokoh dari kaum India yang berada di barisan depan. Lim Kit Siang pun bangun cepat-cepat beredar pergi. Tinggallah kita sesama Melayu bercakaran.

Siapa yang untung?

Kita mendapat malu, orang lain mendapat untung. Itulah yang dikatakan politik tak tahu malu!

No comments: