Thursday, February 5, 2009

LAIN BENGKAK LAIN BERNANAH

Hakikatnya amat bercelaru. Sudah jadi haru-biru dan caca-merba. Itulah kata-kata yang paling sesuai dengan senario politik negeri Perak hari ini. Apa komen Anwar entahlah. Namun apa pun akan dikatakannya, semua sudah dapat mengagak. Tentulah meriam akan dihalakan kepada BN khasnya UMNO. Bagi Anwar ini semua salah UMNO. Semua taktik kotor BN.

Dendam kesumatnya kepada UMNO tidak akan padam dan sentiasa menuduh macam-macam supaya timbul kebencian rakyat. Biar rakyat benci kepada UMNO khasnya kepada Najib yang akan mengambil alih kerajaan pada penghujung Mac ini.

Cerita hendak mengambil alih kerajaan seolah-olah sudah basi. Tiba-tiba bertukar menjadi mimpi ngeri apabila Kerajaan Pakatan di Perak tiba-tiba tumbang. Siapa sangka, tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba hilang taring dan tidak semena-mena Mohd Nizar kena turun takhta. Kereta Toyota Camry tak sampai dua bulan usianya, kena serah kepada BN.

Lain bengkak lain pula yang bernanah. Harap nak tukar kerajaan, nak jatuhkan BN, tiba-tiba BN jatuhkan Pakatan Rakyat. Dah terbalik pula. Inilah yang lawaknya politik Malaysia. Jenakanya tidak pernah seteruk ini.

Kata Mohd Nizar beliau masih Menteri Besar. Tapi macam mana begitu. Tak mungkin Menteri Besar kerajaan yang hilang majoriti. Jangan buat lawak baru pula. Jangan jadi badut.

Inilah rencah politik Malaysia. Lain bengkak lain pula yang bernanah.

No comments: