Saturday, May 15, 2010

KEKALAHAN YANG PATUT DISYUKURI

1. Alhamdulillah, Malaysia tewas! Malaysia tak menang dan Piala Thomas yang berprestij itu tidak dapat tinggal di Malaysia. Kekalahan di tangan China malam tadi patut diterima dan disyukuri seluruh rakyat Malaysia. bukan tidak suka Malaysia menang tetapi melihat apa yang bakal berlaku jika pasukan negara mngalahkan China dan seterusnya memenangi perlawan akhir nanti, adalah lebih baik kita tewas awal-awal lagi.
2. Kita tak mau nanti PM dikatakan dengar cakap bini. Malu. Perdana Menteri yang berkarisma tiba-tiba dilunturkan dengan tuduhan demikian rupa. Datuk seri Najib yang lantang berbicara tentang transfomasi, tiba-tiba terpaksa tunduk kepada isterinya sendiri, Datin Seri Rosmah Mansor.
3. Baru-baru ini dalam pertemuan Rosmah dengan para pemain badminton negara, beliau berjanji akan memberi hadiah insentif jika berjaya merangkul piala berprestij itu. Malah beliau dengan penuh yakin menyatakan akan berbincang dengan PM (siapa lagi kalau bukan Najib). Dan maksud tersirat tentulah kita faham, Rosmah akan meminta Najib mempertimbangkan sedikit peruntukan untuk skuad Piala Thomas.
4. Dan Najib tentu akan berada dalam keadaan serba salah. Tak diberikan, isteri yang minta. Kalau diberikan seperti yang diminta, apa pula kata orang: Najib dengar kata bini!
5. Jadi lebih baiklah Malaysia kalah.

No comments: