Tuesday, May 18, 2010

BULAN MEI, BULAN KERAJAAN BERBELANJA


Bulan Mei adalah bulan ke 5 dalam kalender. barangkali kerana itulah, kerana angka 5 itu, Mei menjadi terlalu istimewa. Mei menjadi bulan utama sehingga bermaca-macam sambutan ditetapkan dalam bulan Mei.

Dalam bulan 5 diadakan sambutan Hari Jururawat.
Dalam bulan 5 diadakan sambutan Hari Belia.
Dalam bulan 5 diadakan sambutan Hari Guru.
Dalam bulan 5 diadakan sambutan Hari Keamatan.

Kerajaan berbelanja besar dalam bulan Mei. Kebetulan pula berlangsung Pilihanraya Kecil Parlimen Sibu, kempen besar-besaran berlangsung dalam bulan Mei juga. Tarikh PRK sendiri jatuh ada 16 Mei, sama harinya dengan perayaan Hari Guru. Dan yang bertugas sebagai pegawai SPR itu juga kebanyakannya adalah guru.

Pada Sambutan Hari Belia, Perdana Menteri sendiri meluluskan peruntukan sebanyak RM10 juta. Itu berlaku pada tanggal 15 Mei. Esoknya pada 16 Mei, dalam perasmian sambutan Hari Guru, timbalannya pula mengumumkan peruntukan yang cukup besar untuk pada pegawai pendidikan. Bermula dengan kenaikan pangkat, hinggalah kepada hadiah wang atas prestasi sekolah yang dibanggakan. Banyak juga belanjanya jika dihitung. Mencecah jutaan ringgit juga.

PRK Parlimen Sibu usah ceritalah. Banyak sungguh peruntukan yang diluluskan kepada pengundi Sibu termasuk pembangunan sekolah-sekolah Cina serta prasarana yang berbagai-bagai. Inipun mencecah puluhan juta ringgit juga.

Itulah bulan Mei yang sangat istimewa. Nasib baiklah Piala Thomas terlepas ke China. Kalaulah ia kekal di Malaysia, entah berapa banyak pula wang akan dicurahkan kepada para pemain dan pegawai badminton. Itu Rosmah dah berjanji. Rosmah cakap, samalah juga dengan Najib cakap. Mereka tidur sebantal.

Diharap guru menjadi lebih berinovasi setelah mendapat kabar gembira itu. Para belia juga hendakalah beranjak dari keadaan sekarang. Ubahlah sikap dan gunakanlah minda dengan sebaik-baiknya sesudah menerima suntikan dari kerajaan.

PRK Parlimen Sibu telah menampakkan hasilnya. Biar sebanyak mana kerajaan taburkan ang ringgit, partyi kerajaan tetap ditolak juga. BN tetap tidak diterima hanya dengan majoriti 398. Kalaupun calon bebas tidak bertanding dan semua penyokongnya serama 232 orang beralih kepada BN, tetap juga tidak menang.

Jadi wang ringgit bukanlah segala-galanya. Wang belum tentu boleh mengubah prinsip dan mempengaruhi pilihan. Wang memang mempunyai kuasa beli tetapi belum tnetu boleh 'membeli' segala-galanya.

Fikir-fikirkanlah!

No comments: