Wednesday, April 21, 2010

PERIHAL SAMPAH



Apabila berbicara tentang sampah, sudah pasti gambaran tentang suatu tempat yang kotor dan tidak terurus datang ke dalam minda setiap orang. Tentulah terbayang barang-barang tidak berguna dan bertaburan dan berselerak. Biasanya sampah tidak dipedulikan dan dibuang sesuka hati. Ada juga yang dikumpulkan dan dibawa ke tempat tertentu untuk dibuang. Tegasnya, sampah adalah barang yang tidak berguna lagi.

Kadang-kadang sesuatu barang yang kita anggap sebagai sampah, sebenarnya tidak menjadi sampah kepada orang lain. Ada orang membuang satu barang yang dkira sampah tetapi dipungut orang lain sebagai satu benda berharga. Maknanya tidak semua sampah tidak berguna. Ia tidak berguna kepada kita tetapi berguna kepada orang lain. Lihat saja pada pakaian-pakaian kita yang telah lama. Kita fakir ia tidak berguna dan membuangnya ke tempat sampah tetapi ia diambil orang lain yang masih boleh memakainya.

Jadi, ada ketikanya tempat longgokan sampah menjadi tempat tumpuan segolongan orang yang gemar mencari dan mengumpul barang-barang berharga dari timbunan sampah-sampah itu. Kemungkinan terjumpa sesuatu yang bernilai memang tidak dapat dinafikan. Ada orang pernah menjumpai wang, barang kemas dan tidak ketinggalan beberapa barang yang masih boleh digunakan dan boleh dijual untuk mendapatkan sedikit wang..


Walau apapun anggapan kita mengenai sampah, ia hendaklah diurus dengan betul dan sempurna. Pembuangannya mestilah sistematik dan mengikut peraturan. Sikap membuang sampah mewrata-rata dijalan dan di lorong-lorong amat tidak digalakkan. Malah membuang sampah melalui tingkap kenderaan yang bergerak di jalanraya merupakan amalan yang tidak baik.

Di negara kita, sikap suka membuang sampah di merata tempat menjadi seperti amalan biasa. Sungai sering menjadi sasaran sehnga ia tercemar begitu teruk sekali. Di Malaysia, sungai bukan menjadi tempat yang menarik padahal di mota Bangkok, sungai menjadi jalan pengangkutan yang utama selain boleh menikmati hidupan di dalamnya seperti ikan yang menjadi tarikan pelancong. Sungai-sungai di Malaysia menjadi lubuk sampah.

Buatlah sesuatu dengan ‘sampah’ anda. Buanglah sampah secara berhemah kerana ada benda yang menjadi sampah kepada kita, menjadi barang berharga kepada orang lain. Dan kita sendiri pula jangan menjadi ‘sampah masyarakat’.

1 comment:

namoyaki said...

sahabatku,



dengarkanlah,

dengarlah,

dengarkanlah dengan perlahan-lahan,

dengarkanlah akan lafaz sebutan La illaha ilALLAH,

dengarkanlah dengan perlahan-lahan,

dengarkanlah dengan suara OMBAK yang mengiringinya,

dengarkanlah,

dengarkanlah suara alam yang bertasbih dengan kalimah tauhid La illaha ilALLAH,

dengarkanlah...

please...