Tuesday, July 13, 2010

AKU TIDAK DIPERLUKAN LAGI

Akan tiba waktunya kita harus mengakui bahawa kita sudah tidak diperlukan lagi. Dala apa keadaan dan situasi sekalipun, apabila sampai ketikanya, kita harus sedar bahawa diri kita sudah tidak berguna lagi, lebih-lebih lagi apabila sejarah hidup kita menjadi tercalar dan mendatangkan aib kepada orang lain.

Itulah yang aku rasakan apabila melihat aku tidak lagi dipedulikan. Makan dan pakai aku sendiri uruskan. Tidur dan baring tidak pernah siapa bertanya. Sakit dan demam tak siapa pernah ambil tahu. Dan jauh di sudut hatiku, aku berkata, aku harus pergi meniggalkan semua ini supaya mereka dapat hidup tenang tanpa gangguan aku.

Di dalam perbualan-perbualan mereka dengan orang lain langsung tidak menyentuh aku. Di dalam tulisan-tulisan dan hubungan mereka dengan orang lain, aku persis tidak wujud langsung. Dan aku tepinga-pinga apabila setiap hari dilupakan begini.

Aku telah sedar tentang hal ini sejak lama dulu. Dan aku kena berfikir untuk berundur perlahan-lahan dari hidup mereka.

Tapi mereka adalah keluargaku sendiri!

No comments: