Sunday, June 20, 2010

HARI BAPA



AKU UCAPKAN SELAMAT HARI BAPA KEPADA DIRIKU SENDIRI

Hari ini, 20 Jun 2010 berlalu begitu sahaja tanpa siapapun mengucapkan Selamat Hari Bapa kepadaku. Aku, seorang bapa yang awal-awal lagi telah kecundang dan berubah menjadi ‘bekas orang baik’. Tidak seperti yang diharapkan kebanyakan orang untuk berhijrah menjadi ‘bekas orang jahat’ di penghujung usia begini.

Sepatutnyalah tiada siapa yang peduli padaku. Sepatutnyalah tiada siapa yang melihat aku persis seorang bapa yang patut diberi kalungan hormat pada hari yang memartabatkan sumbangan seorang bapa dalam kehidupan makhluk bergelar insan. Malah aku bukan lagi dianggap sebagai insan, sementelah sebagai insan yang mulia dan dihormati.

Apa yang telah aku lakukan tidak bercirikan insan yang baik, tidak berlandaskan kepada sifat seorang bapa yang perlu dihormati. Namun jauh di sudut hati, aku tetap juga menjadi bapa kepada anak-anakku yang berlima dan masih juga seorang suami kepada seorang perempuan yang aku kasihi yang digelar isteri walaupun orang lain tidak bersetuju.
(Entri ini panjang amat. Cukuplah setakat ini).

No comments: